# Tarieven en heffingskortingen 2023

- Link: https://www.gsaccountants.nl/tarieven-en-heffingskortingen-2023/
- Published: 2023-01-05T04:00:00+00:00

De tarieven in box 1 van de inkomstenbelasting en voor de loonbelasting zijn in 
2023 als volgt.

  |

**tariefschijf**

  |

**inkomen op jaarbasis**

  |

**belasting en premies volksverzekeringen, **jonger dan AOW-leeftijd

  |  idem, AOW-leeftijd en ouder |  
   |

 1a

  |

 € 0 t/m € 37.149

  |

 36,93%

  |

 19,03%

  |  
 |

 1b

  |

 € 37.149 t/m € 73.031

  |

 36,93%

  |

 36,93%

  |  
 |

 2

  |

 € 73.031 of meer

  |

 49,5%

  |

 49,5%

  |

Voor mensen, die geboren zijn voor 1 januari 1946, geldt een hogere grens van schijf
1a van € 38.703.

Het tarief in de eerste schijf bevat een premiecomponent. Tot de AOW-leeftijd bestaat
deze uit 17,9% AOW, 0,1% Anw en 9,65% Wlz. Bij het bereiken van de AOW-leeftijd 
vervalt de AOW-premie. In 2023 bedraagt de AOW-leeftijd 66 jaar en tien maanden.

#### Heffingskortingen

De **algemene heffingskorting **bedraagt maximaal € 3.070 en wordt boven een verzamelinkomen(
het totaal van de inkomens in de boxen 1, 2 en 3) van € 22.660 afgebouwd tot nihil.
De afbouw bedraagt 6,095% van het inkomen boven € 22.660. Voor mensen, die de AOW-
leeftijd hebben bereikt, bedraagt de algemene heffingskorting maximaal € 1.583 en
bedraagt de afbouw 3,141%. Vanaf een inkomen van € 73.031 is de algemene heffingskorting
nihil.

De **arbeidskorting** bedraagt maximaal € 5.052 voor mensen die jonger zijn dan 
de AOW-leeftijd. Voor mensen die de AOW-leeftijd hebben bereikt bedraagt de arbeidskorting
maximaal € 2.604. De arbeidskorting wordt afgebouwd tot nihil vanaf een arbeidsinkomen
van € 37.691. De afbouw bedraagt 6,51% van het arbeidsinkomen boven € 37.691. Voor
AOW-gerechtigden bedraagt de afbouw 3,355%. De arbeidskorting bedraagt nihil bij
een inkomen vanaf € 115.295.

De **inkomensafhankelijke combinatiekorting **kent geen basisbedrag. De korting 
start bij een arbeidsinkomen van € 5.547 en loopt op met 11,45% van het meerdere
inkomen tot een maximum van € 2.694 bij een inkomen van € 29.075 of hoger.

De **jonggehandicaptenkorting** bedraagt € 820.

De **ouderenkorting** geldt voor AOW-gerechtigden. De ouderenkorting bedraagt € 
1.835 tot een inkomen van € 40.888. Boven dat inkomen daalt de ouderenkorting met
15% van het meerdere tot nihil bij een inkomen van € 53.122. De alleenstaande-ouderenkorting
bedraagt € 478.

Bron: Ministerie van Financiën | publicatie | 02-01-2023
